Wie könnte man sich erklären...                                       DASS MANCHEM DIE DEESKALATION SO SCHWER FÄLLT

 

Weil man zu sehr auf sich selbst fokussiert ist. Weil man nicht versucht, sich in den anderen hineinzuversetzen. Weil man Recht haben will. Weil man unbedingt seine Ziele erreichen will.

Konflikte entstehen durch unterschiedliche Ziele zwischen den Menschen.

Für Konfliktlösungen haben sich gewisse Muster gebildet, die man gelernt oder (etwa durch Vorbilder) übernommen hat.

Die unglücklichste Lösung ist Gewalt. Weil Gewalt in aller Regel Gewalt hervorruft und dies wieder Gewalt. Damit wird eine Spirale erzeugt, die viel Leid für alle Beteiligten erzeugt.

 

Muster wurden gelernt und können auch wieder verlernt werden. Dies geht u.a. so, dass man versucht, sich Situationen in Erinnerung zu rufen, die diese Muster erzeugt oder verstärkt hatten.

Warum wenden viele Menschen Gewalt an?

  • Weil sie gewaltbereite Menschen als Vorbild hatten.
  • Weil sie meinen, sie sind stark und es das einfachste Mittel ist.
  • Weil sie es in der Familie gelernt haben.
  • Weil sie in einer sozialen Umgebung aufgewachsen sind, für die Gewalt als Konfliktlösung normal war.

Konflikte lösen sollte immer damit anfangen, den Anderen anerkennen, ihn zunächst so zu nehmen, wie er ist.


Die ideale Lösung wäre, jeweils mit dem anderen zusammen eine Lösung des Konfliktes zu suchen.

 

Hilfreich für eine Deeskalation wäre u.a. ,sich vor Augen zu halten:

  • „Was geschah, musste geschehen, wie es geschah“ (dadurch wertet man nicht, vermeidet Schuldzuweisungen),
  • die richtigen Worte finden, beschreibende Sätze zu gebrauchen – in erster Linie, die Gefühle des anderen zu benennen – die mit einem „Es“ anfangen und keine Anklage enthalten. Zum Beispiel: „Es hat den Anschein…“, oder: „Es sieht so aus…“, und dann dem anderen durch eine Pause Gelegenheit zu geben, darauf zu antworten (damit stellt man die Sachlage in den Mittelpunkt, greift den anderen nicht an, und bekommt Informationen von und über ihn),
  • versuchen, die Situation aus der Perspektive des anderen zu sehen (damit wird der eigene Standpunkt relativiert und man kann den anderen besser verstehen),
  • freundlich zu bleiben und ruhig zu sprechen (damit signalisiert man dem anderen, dass man Aggression nicht als Lösung sieht).


 

Anhang: Diktatoren

Ein Diktator zeichnet sich dadurch aus, dass er die Ziele anderer, soweit sie seinen Interessen nicht dienen, ignoriert.

Jegliche Opposition verfolgt er und setzt alles daran, sie auszuschalten. Seine Mittel sind Gewalt und Lügen.

Deeskalation wird man bei ihm nicht finden – es sei denn, es dient seinen eigenen Zielen.

D.h., er ist gefangen in seiner Welt. Und fühlt sich nicht selten als Auserwählter.

Manipulieren, Lügen, Ausbeuten sind seine Strickmuster.

Diktatoren gibt es nicht nur in der Politik, sondern in allen Ebenen des Lebens. Allerdings richten sie dort den größten Schaden für viele Menschen an.

 

 

 

 

Bezüglich der Diktatoren ist dieses Buch aufschlussreich:

 

   Hans Dollinger  Schwarzbuch der Weltgeschichte. 5000 Jahre der Mensch des Menschen Feind

 

 

 

Interessant ist vielleicht auch dieser Artikel:

 

Researchers identify the neural basis of threatening and aggressive behaviors in Drosophila

November 9, 2018 by Lori Dajose, California Institute of Technology

Researchers identify the neural basis of threatening and aggressive behaviors in Drosophila

A fruit fly raising its wings in a threat display. Credit: Anderson laboratory

You can always tell when two guys are about to get into a fight. It starts with angry stares, puffed-out chests, arms tossed out to the side, and little, aggressive starts forward. Neuroscientists call the combination of these physical movements "threat displays," and they are seen in countless organisms, from humans to tiny Drosophila fruit flies. Caltech researchers have now identified a small cluster of neurons in the male fly brain that governs this threatening behavior. Their work provides a starting point that may lead to greater understanding of threatening behaviors and aggression in humans.

The work was led by senior postdoctoral scholar Brian Duistermars and carried out in the laboratory of David Anderson, the Seymour Benzer Professor of Biology, Tianqiao and Chrissy Chen Institute for Neuroscience Leadership Chair, Howard Hughes Medical Institute Investigator, and director of the Tianqiao and Chrissy Chen Institute for Neuroscience. A paper describing the research appears online in the journal Neuron on November 8.

"Threat displays are virtually universal in the animal kingdom but we have known virtually nothing about how they are controlled by the brain," says Anderson. "Human observers can tell the difference between threat behavior and contact aggression; the question is whether the brain also 'knows the difference'—meaning, whether there are separate brain centers controlling threat displays versus actual fighting, or whether threats versus contact aggression just reflect weaker versus stronger activation of some kind of generic aggression circuit. To use a radio analogy, is it just turning up the volume on the same station, or switching between different stations?"

For the first time, Duistermars and his colleagues were able to definitively characterize the elemental movements of a fly's threat display: rapid, short charges forward; continual reorientation toward the opponent; and wings thrown out to the side and upward to make the fly look larger. Using this quantitative description of threats, the team identified a small cluster of three neurons, called the threat module, which generates this complex threatening behavior.

Once they had identified this neural threat module, the researchers genetically modified the cluster of neurons to enable their artificial stimulation or silencing. Normally, flies exhibit a threat display only when they detect another male fly's pheromones and see that fly move. However, artificial activation of the threat module caused the flies to exhibit a threat display without any actual targets in their environment. The team found that a low amount of activation initiated the fly's quick charges and reorientation behaviors; a higher amount of activation added the wing movements.

"There are different intensities of aggression, from mild to wild threat displays, and from threats to actual physical violence," says Duistermars. "We want to know how animal nervous systems generate this kind of escalation in aggressive expressions."

The group found that stimulating the threat module was only sufficient to induce threats, but not to initiate a physical attack. But when the neurons were inhibited, the flies would progress straight to attacking without exhibiting any threats. This could imply that threat behaviors and attacking behaviors are controlled by separate neurons.

The next step for the team is to examine the rest of this so-called neural circuit: the neurons that are upstream and downstream of the threat module.

"We speculate that these threat neurons are integrating multiple sensory inputs, like male pheromonal cues and visual motion, and transforming them into complex motor output," says Duistermars. "To build on this work, we want to know how peripheral sensory circuits activate threat neurons and, in turn, how threat neurons activate the circuits that generate threatening movements."

"Humans display threats in a manner similar to flies, so we might have a similar set of neurons in our own brains that generate these expressions," he adds. "This work is an important advance in understanding how animal brains coordinate complex social behaviors. In this sense, I really see the study of flies as continuous with the study of ourselves."

The paper is titled, "A brain module for scalable control of complex, multi-motor threat displays."

Explore further: How social isolation transforms the brain

More information: Brian J. Duistermars et al. A Brain Module for Scalable Control of Complex, Multi-motor Threat Displays, Neuron (2018). DOI: 10.1016/j.neuron.2018.10.027

 

Provided by: California Institute of Technology  

 

 

 

 

How could one 

explain oneself...

 

altruism

 

anchor

 

atheist

 

attachment in children

 

Body-mind separation

 

Brain (and its “operational

 

secret")

 

Brain (how it works)

 

brain flexibility

 

Brain versus computer

 

chaos

 

chosen

 

consciousness (description)

 

conscience

 

common sense

 

Complexes

 

creativity / intuition

 

Descendants

 

De-escalation

 

depression

 

Determinism

 

distraction / priming

 

Dreams

 

Empathy / sympathy

 

fall asleep

 

fate

 

feelings (origin)

 

First impression

 

emotional perceptions (feelings and emotionality)

 

forget (looking for)

 

frame

 

Free will

 

freedom

 

frontal lobe

 

future

 

growth

 

gut feeling

 

Habits

 

Inheritance, Genetics, Epigenetics

 

Heuristics

 

How the world came into being

 

How values arise

 

Ideas (unintentional)

 

Immanuel Kant

 

Inheritance, Genetics, Epigenetics

 

karma

 

Love

 

Location of the goals

 

Meditation (relaxation)

 

Midpoint-mechanics (function and explanation)

 

Mind

 

Mirror neurons

 

near-death experiences

 

objective and subjective

 

Panic

 

perception

 

Perfection

 

placedos

 

prejudice

 

primordial structures

 

Prophecy, self-fulfilling

 

psyche (Definition and representation)

 

Qualia-Problem

 

Rage on oneself

 

See only black or white

 

sleep

 

the SELF (definition)

 

Self-control

 

[sense of] self-esteem

 

self-size

 

Similarities

 

Self-knowledge

 

soul / spirit

 

Substances and laws (definition)

 

Superstition

 

thinking

 

trauma

 

truth and faith

 

Values

 

yin and yang

 

 

What kind of reader would you characterize yourself as?

 

1. I can't understand this.

2. I don't want to understand that because it doesn't fit my own worldview. (So, not to the aims that created this.)

3. I use my cognitive abilities to understand it.

4. I has judged beforehand and thinks I alredy understands everything.